Waar staan wij voor?
Onze bedrijfsfilosofie heeft zich gevormd in de beginperiode van ons bedrijf 27 jaar geleden! Wij wilden mensen een Markant dus bijzonder en goed georganiseerd dagje uit bezorgen. Toentertijd met een nieuwe trend: de buitensport. Nog steeds is deze basis aanwezig maar aangepast aan de huidige moderne tijd in een steeds snellere wereld.
Onze kernwaarden zijn: kwaliteit, uitdaging en vriendschap.
Kwaliteit; omdat wij altijd gaan voor de beste keus, wij zorgen voor goed materiaal en veiligheid en hebben een professionele organisatie met ambitie. Wij werken duurzaam en zijn maatschappelijk verantwoord bezig.
Uitdaging; omdat onze locatie vele uitdagingen te bieden heeft, wij de lat precies hoog genoeg leggen en zorgen voor gemeenschappelijke uitdaging. Wij zijn er voor iedereen, niemand valt af iedereen kan meedoen!
Vriendschap; omdat wij altijd uitgaan van het belang van de klant en zorgen voor fijne herinneringen en mooie verhalen voor thuis. Daarom is de klant geen nummer maar een vriend waardoor wij uitgaan van een persoonlijke benadering.
Klanttevredenheid
Het leveren van een hoogwaardige dienst is bij Markant Outdoorcentrum een belangrijke doelstelling. Daarom investeren wij regelmatig in opleidingen voor onze instructeurs, streven wij naar een optimale backoffice en komen wij onze afspraken na. Na iedere opdracht ontvang je een reactieformulier. Graag ontvangen wij reacties terug, staan wij open voor complimenten maar horen wij ook graag de kritische noot waardoor wij onze dienstverlening constant kunnen verbeteren.
Kwaliteit en veiligheid
Kwaliteit en veiligheid zijn leidend bij Markant Outdoorcentrum. Daarom zijn wij lid van de VeBON (Vereniging van Buitensport Ondernemingen Nederland) en de Recron (Vereniging van Recreatieondernemers Nederland).
Markant Outdoorcentrum beschikt over een aantoonbaar gedocumenteerd veiligheidsmanagementsysteem conform de Tüv-VeBON veiligheidsnorm. Om dit certificaat te verkrijgen vindt er naast de Tüv-audit ook een VCA (boomkeuring) plaats en worden de outdoor installaties gekeurd en gecertificeerd door veiligheidsinspecteurs van Vincotte. In de uitvoering van onze kinderkampen (Summer Camps Holland) beschikken wij over het Keurmerk Kindervakanties.
Keurmerken en certificaten
Geschiedenis van Markant in vogelvlucht
Enkele kano’s werden gekocht en in de zomer van 1989 werden de eerste kanotochten op de Oude IJssel georganiseerd. De Achterhoek is een prachtig gebied het onverwachte Nederland. Met de kanorecreatie in opkomst zoals de aanleg van ca. 20 kanostoepen op de Oude IJssel en de Berkel was dat een goede keuze. Het bedrijfje van Cecilia de Vries en Michiel Pöpping werd Markant Rekreatie genoemd met de bekende springende figuren in een kader als logo. M.a.w. spring er eens uit, doe eens gek, maak een Markante gebeurtenis! Binnen enkele jaren werden meerdere outdoor activiteiten georganiseerd en beschikten wij, naast kano’s, over materiaal zoals mountainbikes, boogschieten, touw en -klimmateriaal, kampeer spullen etc.
Vanuit een pand in Doetinchem is Markant flink gegroeid! Vele activiteiten zoals (meerdaagse) kanotochten, schoolkampen en evenementen groot en klein werden georganiseerd op locaties in Gendringen/Engbergen, Borculo, Lochem en het Braamtse Stroombroek. Markant is trouw gebleven aan de Achterhoek, ‘de Ardennen’ van Nederland! Vanaf 1996 is Markant betrokken geweest bij het ontwikkelplan Stroombroek, een ontwikkeling van de toenmalige gemeente Bergh en het Recreatieschap om het recreatiegebied Stroombroek met meer hoogwaardige voorzieningen in te richten. Een in-en outdoorcentrum was één van de plannen. Deze hele ontwikkeling duurde tenslotte allemaal veel te lang waardoor Markant uiteindelijk in 2003 het plan voor het Outdoorcentrum zelfstandig heeft ontwikkeld vanuit hun eigen visie. In januari 2005 kon dan eindelijk de eerste schop in de grond. In 2006 werden de ondernemers van ondertussen, Markant Outdoorcentrum, door de RECRON genomineerd voor recreatie ondernemers van het jaar. Kernwoorden, ondernemerschap, innovatie en doorzettingsvermogen waren hierin leidend. In 2008 zijn onze gebouwen beloond met de architectuurprijs Achterhoek.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Markant Outdoorcentrum is betrokken in de branche maar wil ook een steentje bijdragen aan haar maatschappelijke betrokkenheid . Markant is eveneens bedrijfslid van Natuurmonumenten en sponsort jaarlijks het onderhoud van de MTB route door het Bergherbos. Wij willen graag dat iedereen kan blijven genieten van de natuur.
Markant levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van ons vakgebied en de overdracht van onze kennis aan anderen die het vak willen leren. Dit doen wij door veel samen te werken met onderwijsinstellingen en een actieve bijdrage te leveren in het buitensportonderwijs. Lees ook de informatie onder het kopje leerbedrijf.
Per jaar ondersteunen wij maatschappelijke doelen daar waar mogelijk in het aanbieden van diensten of sponsoring.
Natuurlijke locatie
Met de inrichting en het beheer van ons terrein houden wij rekening met natuurwaarden en zoeken wij aansluiting met de ecologische verbindingszone. Er is een paddenpoel voor de paddentrek aangelegd en zijn waadplaatsen voor reeën in de hoge oever van de kanorivier gecreëerd zonder dat de hoge wal, die ideaal is voor de huisvesting van de ijsvogel, zijn functie verliest. De ronde gebouwen zoals het restaurant, de groepsaccommodatie en het kantoor met bedrijfswoning zijn organisch gebouwd met ecologische materialen. Met trots kunnen we zeggen dat wij hiermee de Architectuurprijs Achterhoek in 2008 hebben gewonnen. Met het onderhoud van het terrein werken wij zoveel mogelijk ‘cradle to cradle’. Zo doen wij veel aan hergebruik van gekapt hout door die opnieuw te verwerken in bijvoorbeeld terreinmeubiliar. Wij verzagen het hout voor kampvuurhout en overgebleven takken worden versnipperd en gebruikt voor de ondergrond van de touwbanen. Mooie stammen worden weer herbruikt voor verlichtingspaaltjes. Wanneer er geen groepen zijn is er geen verlichting op het terrein waardoor vogels rust hebben. Als lust voor het oog leveren onze schapen een bijdrage aan het kort houden van het gras.
Duurzame exploitatie
In de exploitatie houden wij rekening met natuur en milieu. Dit doen we door het afval te scheiden, groene energie in te kopen en spaarzaam om te gaan met water. Wij maken gebruik van ecologisch verantwoorde onderhoudsmiddelen en bij de inkoop van producten wordt gekeken naar de oorsprong en gelet of producten een duurzaamheidkeurmerk hebben.
Green Key
Alle bovenstaande inspanningen leiden tot het certificaat Green key goud.
Green Key is het internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche, die serieus en controleerbaar bezig zijn met duurzaamheid en MVO. Green Key staat garant voor vrijwillige inzet van de ondernemer, om méér aan het milieu te doen dan de wet en regelgeving van hem verlangt.
In oktober 2016 is Markant Outdoorcentrum opnieuw geauditeerd door Green Key en zijn wij trots de Green Key Goud te mogen behouden. Verbeterpunt is de vervanging van de verlichting van spaarlampen naar ledlampen. Alle spaarlampen worden het komend jaar vervangen waarvoor ledverlichting in de plaats komt.
Zoveel te beleven!
Bij Markant Outdoorcentrum maak je de mooiste herinneringen met collega’s, vrienden & familie of klasgenoten!